Меню
Контакти

Контакти:

​vrichane@abv.bg
vrichane@gmail.com

  • facebook-icon
  • instagram-icon
  • twitter-icon
  • youtube-icon
Инструментална музика

Обредни ПРЕДМЕТИ и МУЗИКА

МУЗИКА И ТАНЦИ

Инструментална музика

В народните представи „сватба без гайда не може“ – не е можело да се вдигне сватба без свирня. В едни моменти момите са пеели песни, но в други – инструментите са тези, които са звучали. Цялото село научава, че има сватба, защото отдалече се чуват свирките и тъпаните. Така те са показвали, че сватбеното шествие се движи по улиците на селото, че има голяма радост и веселие за двете семейства, които се сродяват, и за техните роднини. Музикантите са свирели задължително по пътя, като навсякъде в България най-често се е играла ръченица – наричали са ги мелодии за „из път“. На сватбената трапеза също се е свирело, особено важна е била музиката за хорàта след трапезата, когато всички гости стават да играят. И това е продължавало до полунощ или чак до зори.
 
Инструментите, както и музикантите, в миналото са били местни, рядко за сватба са се канели „чужди“ музиканти от друго село или град. Най-популярните български традиционни инструменти са кавал, свирка, гайда, тамбура, гъдулка, тъпан и др.
 
В Северозападна България още в първите десетилетия на ХХ в. се сформират духови оркестри, станали популярни като „оркестри за сватби и погребения“. И действително те са свирели на сватба, но и тъжни мелодии на погребение. Днес ги свързваме със сръбския музикант Горан Брегович, но и у нас тази музика е популярна, заради името на Дико Илиев. Прочутото и обичано Дунавско хоро, което звучи на всяка Нова година, е именно негово. А той е автор на още редица хорà, които в Северна България са се изпълнявали на сватба.
 
С времето постепенно в практиката започват да навлизат и модерни западноевропейски инструменти като акордеон, кларинет, цигулка, по-късно барабани, саксофон и др., Те започват да се предпочитат за сватба пред кавала и гъдулката например. В Тракия се раждат групи от такива инструменти, станали известни като „сватбарски оркестри“. През 80-те години на ХХ в. те са особено популярни и предпочитани за сватби, но и до днес съществуват такива оркестри с типичния виртуозен стил с много импровизация. Кларинетистът Иво Папазов – Ибряма е една от най-ярките фигури, свързани със сватбарските оркестри.