Меню
Контакти

Контакти:

​vrichane@abv.bg
vrichane@gmail.com

  • facebook-icon
  • instagram-icon
  • twitter-icon
  • youtube-icon
Рангеловден — днес се приготя обреден хляб в чест на един от седемте архангели – Св. Архангел Михаил Източник: Кадър от изложбата -Добре дошли в България-

Рангеловден — днес се приготя обреден хляб в чест на един от седемте архангели – Св. Архангел Михаил

Свети Архангел Михаил, Архангеловден, Рангеловден (8 ноември)
Според християнската религия седем са първенстващите ангели, наречени Архангели, които стоят край Бога и всеки един от тях има своя мисия. Един е „известител на тайните човешки“, друг е „церител на недъзите“, а Архангел Михаил е „пазител на душите и борец против злото“. Затова често е рисуван с огнен меч и копие, с което пробожда дявола.


 
В православната традиция няма друг божи хранител с толкова много длъжности: „вожд на небесните сили“, „борец против духовете на тъмнината“, „защитник на християните от дявола“, „предводител на христовите армии срещу езичниците“, „пазител на нашите души“ и „душевадец“.
Ето тази, последната, като че ли е една от най-познатите му мисии във фолклорните представи — Архангел Михаил е пратеник на Бога, който прекъсва земния ни път, той прибира душата на човека. Но преди това да стане, според православната вяра, всеки християнин при своето кръщение се дарява от Бога с ангел-пазител, който го предпазва от опасности, беди и скърби, а когато човек съгреши, ангелът е този, който му посочва праведния път.


 
Колкото по-праведно е живял човек през времето на земния си път, толкова по-чиста отива душата му при Архангел Михаил. Свети Рангел, както го нарича народът, е душовадник, на него се пада да взема душите на починалите. Според българските народни вярвания Архангел Михаил е един от братята светци-юнаци, на когото при подялбата на света се паднали мъртвите души. Затова се празнува с почит, та по-леко да става отделянето на душите. Някои фолклорни мотиви представят Архангел Михаил като „глух и сляп старец“. Бог му взема слуха и зрението и му дава остра коса в ръцете, защото когато бил пратен да вземе душата на една бедна вдовица с невръстни деца, той се смилил над нея и й подарил живота. Така той не вижда и не чува жалбите и плача на хората и не може да бъде милостив.
Архангел Михаил е този, който повежда душата по пътя й към небесното съдилище, където тя се изправя пред Господ и Свети Петър, за да отговаря за земните си дела. Затова и често архангелът е изобразяван в ръцете с везни, с които претегля добрините или греховете на починалите хора. Според народните представи той е най-справедливият между светците, защото „не прощава нито на бедните, нито на богатите; нито на мъжете, нито на жените“.
Когато настъпи предсмъртният час на човека, архангелът се явява при него със златна ябълка в ръката, за да примами душата му по-лесно да се раздели с тялото. Българите са вярвали, че ако умиращият се усмихва, значи Архангел Михаил му е подал златна ябълка.


Източник: От книгата „Нишката на живота“, автор: Вихра Баева, АИ Проф. Марин Дринов
 
Празникът е силно свързан с поменалната обредност, предшестван е от Архангелова задушница – първата събота преди празника. Трапезата в чест на Архангел Михаил е празнична. На самия ден се коли курбан – обикновено мъжко животно (овен или шиле), на трапезата се слага варено жито, фасул и червено вино, приготвя се обреден хляб – рангелов хляб, Рангел, боговица и т.н.,.
 
Ето няколко примерни обредни хляба, които се приготвят на днешния ден:

Източник снимки: Димитър Маринов, „Народна вяра и религиозни народни обичаи“
 
Този хляб по своята украса напомня погребалните или поменални хлябове, разчупва се от най-възрастния човек в семейството над главата му с думите: „Свети Архангеле, Свети Никола и вси светци, помагайте ни, почитаме ви и сечем колач да се роди мъж до тавана!“ Стопанинът на дома сипва отгоре вино от пръстена паница, а стопанката събира с шепи виното и го разпръсква навсякъде в къщата за берекет. Тя също изрича думите „Свети Архангеле, Свети Никола и вси светци, помагайте ни, почитаме ви и сечем колач да се роди жито до пояс! Сега с що можахме, а догодина с що искаме! Сега с паница, догодина с бакъра!“ На някои места домакинята е тази, която разчупва обредния хляб и дава на всекиго. Парчето хляб трябва да се поеме с две ръце и да се изрече благословия.

Изтоник: Hera.bg