Меню
Контакти

Контакти:

​vrichane@abv.bg
vrichane@gmail.com

  • facebook-icon
  • instagram-icon
  • twitter-icon
  • youtube-icon
17. Посрещане на младите в момковия дом

Българската сватбена традиция

17. Посрещане на младите в момковия дом

Когато шествието наближи момковия дом, момите винаги запяват песен, с която приканват момковата майка да излезе, „за да види какво й водят – „на лице бяло, червено, на снага тънко, високо“.
 
На някои места преди да започнат ритуалите по посрещането на младите свекървата изиграва „очистваща“ ръченица около младите, тъй като невестата идва от „чужд“ дом, извървяла е дълъг път и може да носи нещо „лошо“.
 
В миналото, когато невестата е била на кон, свекърът я е свалял от коня, а тя му е целувала ръка. Ако я свали заедно със седлото, то е за да „се стовари тъй щастието в този дом“.
 
Навсякъде младите са посрещани от свекъра и свекървата с хляб, сол и вино. Момковата майка може да държи и свещи, а под мишницата си сито с хляб, сол и масло, увити в кърпа. В Македония свекървата посреща младоженците с погача в сито, поставена на главата й или с две пити под мишниците. Предава ги на невестата преди да прекрачи прага на дома й, за да влезе с „пълно“. В различните региони вариантите са различни, но почти винаги невестата внася в дома хляб и бъклица или котле с вода или вино. В Северозападна България при влизане невестата „сее“ пшеница от сито, трикратно хвърляйки зърна на всички страни, може също да пръска с вода или вино.
 
В Югозападна България преди влизането се прави един интересен обичай – „запрягат“ младите – на главата на невестата се слага „оглава“ (въжето, с което се води коня) и младоженецът я развежда. Другаде и на двамата се слага „впряг“ или ги връзват с червен пояс (бяла кърпа) и символично заедно обикалят като впрегнати волове.
 
На портата свекървата захранва младите с хляб и мед (захар, стафиди, локум), за да са си „благи“ един на друг. Много важно е по какво стъпват младоженците, и особено невестата – по опънато ново бяло платно (някъде закичено с мартеница), по черга, по размотана вълнена прежда, по развит от кълбо червен конец, които веднага след влизането трябва да се съберат. Пред самата врата на дома младите отново се спират – невестата маже праговете и страните на вратата с мед или масло.
 
След като влезе в дома невестата трябва да извърши редица обредни действия. Водят я при нощвите (съд, в който се меси), където оставя хлябовете и разбърква брашното, за да „побелее“ в този дом. Водят я и при огнището да разрови жарта с ръце, за да са й румени децата. Карат я да настъпи плуг или символично да седне на него, за да е плодородна земята, но и самата тя да е плодовита. Особено важно е да й дадат да подържи в ръце малко момченце с живи родители, за да има момчета. С подобна символика е обредното „хващане“ на чепа на бъчвата в зимника, за да ражда булката мъжки деца.