Меню
Контакти

Контакти:

​vrichane@abv.bg
vrichane@gmail.com

  • facebook-icon
  • instagram-icon
  • twitter-icon
  • youtube-icon
11. Посрещане на сватовете у момата

Българската сватбена традиция

11. Посрещане на сватовете у момата

Сватовете приближават дома на момата, но достъпът изобщо не е лесен. Нейният род е приготвил множество препятствия за момковите роднини. Ако момата е от друго село, препятствията започват още при влизането в селото. Моминият род посреща сватбарите с прътове и не ги пуска. Връзват се въжета, чието развързване „струва“ на момковия род няколко бъклици вино или ракия.
 
Успеят ли да преминат, стигат до портата на момината къща, която е затворена и дори подпряна с дървета, вили, мотики и пр. С много шеги и смях протича допускането на момковите сватове до дома на невестата. Тези действия са колкото забавни за сватбарите, толкова и са свързани с традиционната представа, че семейството на момчето и самият младоженец трябва да покажат и да докажат, че са достойни да им бъде „дадена“ момата.
 
В онези региони, където се правят две сватбени знамена, изпитание е моминият род да „превземе“ моминия байряк. За да ги затруднят, намазват дръжката му с масло или лой. Характерна за Родопите е борбата за превземане на знамето между девера от момкова страна и брата на момата. Като резултат в някои региони двете знамена се обединяват в едно, другаде счупват пръта на знамето, а кърпата прибират.
 
Почти навсякъде изпитание за момчето е свалянето с пушечен изстрел на предмет – китка, кърпа, чаша вино, ябълка, дюля и др., който е „качен“ на дълъг прът или на плодно дърво в двора на момата. Смях и веселие предизвикват загадките, които момината страна задава на жениха – това обикновено са остроумни народни гатанки, които показват съобразителността на момчето. В крайна сметка сватовете не само са допуснати, но и са посрещани с „добре дошли“ на трапеза от близките на момата.
 
Важно обредно действие е скритата невеста да се опита да „види“ младоженеца през сито (за да е сит от нея) или през пръстен (за да са заедно завинаги), докато шествието влиза. Тя трябва да го види първа, защото се вярва, че който от младите види другия пръв, той ще е „глава“ на семейството.